- kartki z opisem sytuacji i zestawem pytań.
Przebieg lekcji:
1. Burza mózgów – opracowanie listy motywów, którymi ludzie przed 18 rokiem życia kierują się, sięgając po alkohol. Na podstawie sporządzonej listy przyczyn, klasa dokonuje wyboru 3-5 motywów (sytuacji, uczuć), z którymi zdaniem uczniów, młodzi ludzie nie zawsze sobie radzą.
2. Dyskusja na temat: „Jakie są inne, niż spożywanie alkoholu, sposoby radzenia sobie z trudnościami?”
3. Krótki, wygłoszony przez ucznia, referat dotyczący wpływu alkoholu na organizm człowieka (uczeń wspiera się planszą).
4. Dyskusja – wspólne określenie etapów uzależnienia:
Faza I – przywiązywanie się do alkoholu
Faza II – w której alkohol staje się potrzebny, by radzić sobie w trudnych sytuacjach
Faza III – w której człowiek fizycznie i psychicznie jest uzależniony od alkoholu.
5. Pogadanka na temat: „Kiedy nadużywanie alkoholu może przekształcić się w alkoholizm?”
6. Praca w grupach – wszystkie grupy dostają kartki z opisem takiej samej sytuacji oraz zestawem pytań dotyczących tej sytuacji (każdy zespół inny zestaw pytań).
Opisana sytuacja dotyczy problemu funkcjonowania dziecka w rodzinie alkoholowej oraz związku między piciem alkoholu a życiem uczuciowym.
Następnie, na podstawie odpowiedzi na pytania poszczególnych zespołów, wspólna analiza opisanej sytuacji i wyciągnięcie wniosków.
7. Podsumowanie tematu lekcji.
Opracowała Joanna Skrzeczewska